Sköldkörteln må verka oansenlig, men den fyller flera viktiga funktioner som styr hur vår kropp fungerar. Vad vi äter, inte minst i form av vitaminer och mineraler, spelar en stor roll när det handlar om att hålla sköldkörteln i god form.

Sköldkörteln, eller tyreoidea, är en liten fjärilsformad körtel som sitter under struphuvudet på halsens framsida. Sin storlek till trots fyller den flera viktiga uppgifter, allt från att styra takten på dina hjärtslag till hur snabbt din kropp förbränner kalorier. Detta gör den genom att producera och frigöra två hormoner: tyroxin (T4) och trijodtyronin (T3). Dessa hormoner styr bland annat ämnesomsättningen och är nödvändiga för att barn ska växa bra. De har också stor betydelse för hjärnans utveckling under barnens två till tre första levnadsår.

Rapporter visar att allt fler får problem med sköldkörteln; 2017 medicinerade nästan 470 000 svenskar mot sköldkörtelproblem, att jämföra med 150 000 personer 2006. Ett par exempel på sjukdomar är sköldkörtelinflammation (tyroidit) som orsakas av bakterier, virus eller att immunförsvaret reagerar mot sköldkörteln samt struma (förstorad sköldkörtel) som kan bero på flera olika saker. En annan åkomma är hypertyreos, som innebär att sköldkörteln bildar för mycket hormoner. Detta leder till att kroppens celler och organ jobbar hårdare, vilket kan orsaka trötthet, hjärtklappning och viktminskning. Vissa av sjukdomarna behöver medicinsk behandling, medan en del går över av sig själva.

En vanlig sjukdom i sköldkörteln är hypotyreos – brist på sköldkörtelhormon – vilket bland annat kan leda till trötthet och frusenhet. En vanlig orsak till hypotyreos är brist på jod, ett ämne som sköldkörteln använder för att producera hormoner. Den goda nyheten med det är att hypotyreos också kan förebyggas om vi tillsätter mer jod i kosten genom att använda salt som innehåller jod. Salt med jod är för övrigt också det enda som förebygger struma. Läs alltså saltpaketets innehåll noga och se om det innehåller jod (gourmetsalter av olika slag gör det sällan). Detta är extra viktigt för kvinnor som är gravida eller ammar, eftersom kroppen då behöver mer jod.

Men det finns också andra sätt att hålla sköldkörteln på bra humör. Bäst av allt är att äta ägg, som innehåller upp till sexton procent av det jod och tjugo procent av det selen vi behöver. Andra livsmedel som har positiv påverkan på sköldkörtelns funktioner är mjölk och yoghurt, paranötter, kött och kyckling, fisk och skaldjur samt alger. Bär, kål och soja är också bra – om än i mindre utsträckning. Risken att få problem med sköldkörteln är större hos människor med glutenintolerans och för dem skyddar en glutenfri kost sköldkörteln, vid sidan av andra hälsofördelar. Den som inte är glutenintolerant bör dock inte undvika mat med gluten, eftersom man då riskerar att tappa ämnen som är viktiga för sköldkörteln – exempelvis jod.

Men hur är det då med de vitaminer och mineraler som det antyds om i ingressen? Jo, mycket finns så klart naturligt i den mat vi äter, vilket gör att vi alla mår bra av en varierad kost. Den som av någon anledning lider brist på vitaminer eller mineraler kan dock behöva komplettera sin kost med till exempel A-vitamin, D-vitamin, C-vitamin, omega-3, selen, zink och järn. De tre sistnämnda är av avgörande betydelse för sköldkörtelns funktion, då samtliga bland annat hjälper kroppen att konvertera inaktivt tyroxin (T4) till aktivt trijodtyronin (T3).

Text: Niclas Samuelsson

Tio tips för naturlig lindring vid hypotyreos

Minimera stress

Stärk dina binjurar, exempelvis med binjureextrakt

Ta tillskott för eventuella näringsbrister

Ät bra och regelbundet

Undvik socker, stärkelse och snabba kolhydrater

Prioritera sömn

Undvik för mycket koffein

Motionera

Undvik för mycket fluor

Undvik läkemedel som betablockerare, dopamin, acetylsalicylsyra och SSRI-preparat

Källa: kurera.se