Gurkmeja – stark naturlig antioxidant med curcumin

Gurkmeja är en rot som innehåller mycket polyfenoler som ger den dess starka färg

Roten till hälsan, hörde jag en hälsoguru säga om Gurkmeja. Så sant som det är sagt, gurkmeja är en välkända hälsoväxt och krydda. När jag gör söker på google på ”gurkmeja och hälsa” på engelska, dvs curcumin och health, fick jag över 21 miljoner träffar. Vi kan lätt konstatera att intresset för gurkmeja är stort både från hälsointresserade privatpersoner, media och vetenskapsmän. Gurkmeja har under tusentals år varit populärt inom den traditionell Ayurveda-medicinen i Indien. Under de senaste åren har denna växt fått ett uppsving bland hälsointresserade även i Sverige. Ämnet curcumin som är ett av de aktiva ämnen i gurkmeja hyllas av många för sina välgörande egenskaper, och räknas som en stark antioxidant som dessutom anses ha antiinflammatoriska egenskaper.

Gurkmeja är en rot och kommer från samma växtfamilj som ingefära och det är roten på gurkmejan som mals ner till det karaktäristiskt färgstarka pulver som vi är vana att se. Färsk gurkmeja är starkt orange och färgar lätt av sig.

Det aktiva ämnet i gurkmeja kallas för curcumin är det ämne som ger gurkmeja den kraftfulla gul-röda färgen. I Indien används gurkmeja till  och med till att färga kläder och det gör den vet alla som har råkat få gurkmeja på den ljus klädesplagg, kläder färgade med gurkmeja påstås vara bra för hälsan. Vem vet huden är ju vår största organ.

Gurkmeja är en stark antioxidant

Vad vi däremot vet med säkerhet är att curcumin är en mycket stark antioxidant. Antioxidanter som bland annat bidrar till att minska oxidativ stress i cellerna. Antioxidanter är det som hjälper oss att bibehålla ett normalt immunsystem. De senaste åren har det blivit populärt att diskutera kring inflammatoriska och antiinflammatoriska råvaror – och hur maten påverkar hur vi mår. Mycket forskning görs idag kring gurkmeja och dess antiinflammatoriska egenskaper. Gurkmeja har dessutom blivit ett populärt ämne att inta för många med ledbesvär och det diskuteras kring dess effekter angåenda en hel rad andra sjukdomar.

Gurkmeja är ofarligt

Trots sin starka effekt på oss så är gurkmeja helt ofarlig för människan även om du använder gurkmeja i lite större mängder. Det som kan uppstå är lätta matsmältningsproblem med magen vid intag av för mycket per dag. Ta gärna gurkmeja samtidigt med en måltid. Man kan använda gurkmeja på många olika sätt. Man kan använda den som krydda och man kan ta en shot med gurkmeja och annat nyttigt. Genom att testa vet du hur du reagerar på gurkmeja.

Man kan öka effekten av gurkmeja med peppar

Det finns vetenskapliga studier som visar att ett ämne i svartpeppar eller långpeppar, piper lomgum gör curkuminet mera tillgängligt för oss. Även olja av god kvalité t.ex. olivolja hjälper till med biotillgängligheten av curcuminet.

Gurkmeja är rikt på polyfenoler

Ett relativt nytt begrepp inom naturlig hälsa är polyfenoler. Gurkmeja är mycket rik på polyfenoler som faktiskt är det som ger denna rotväxt dess starka färg. Den stora koncentrationen av polyfenoler i gurkmejan är anledningen till att den valdes ut av prof. Robert Thomas forskargrupp för att bli en kandidat till ingredienserna till Pomi-T. Det slutgiltiga avgörande fällde den starka dokumentationen som fanns om dess effekt.

Alla tycker inte om smaken på gurkmeja

Faktum är att på gurkmeja haren rätt besk smak som inte faller alla på läppen. Det smidiga sättet att se till att få i sig gurkmeja varje dag är ju förstås att ta två kapslar Pomi-T per dag. Då får du i dig även tre andra starka polyfenolkällor, grönt te, granatäpple och broccoli.

Beställ vårt nyhetsbrev om naturlig hälsa!

Vi som arbetar med Pomi-T är mycket engagerade i frågor som rör naturlig hälsa. Varannan vecka skickar vi om sådant som är bra för din hälsa, med fokus på det som är vetenskapligt bevisat. Våra journalister tar upp frågor om näring, motion om andra livsstilsrelaterade frågor. Nyhetsbrevet är gratis och du kan avboka den när du vill.

You have Successfully Subscribed!